دکتر مهدی محققی نوازنده گیتار فلامنکو

تحصیلات دکتر محققی در رشته مهندسی صنایع نوازندگی موسیقی معاصر است. از  تألیفات و آثار وی می توان به زیر اشاره داشت:

مؤلف 5 کتاب و دی وی دی آموزشی به نام های progressive studies :

  1.  Solea
  2. Buleria
  3. Tangos
  4.  Solea por Buleria
  5.  Alegria
  6. آلبوم  guitarra Blanca

تالیفات در دست انتشار:

  1. Farruca
  2. Fandangos
  3. De ida y vuelta

توسط شرکت RGB اسپانیا مجموعه 5 folklore pieces for solo guitar امتیاز برترین کتب سال 2010 فلامنکو در دنیا را به خود اختصاص داد. از جمله تجربیات ایشان تدریس دردانشکاه UTAS استرالیا به عنوان تیوتر گیتار-تدریس در آموزشگاه های موسیقی ثمین، ترانه، رسیتال، آفاق، عرفان، ساعد، علمی کاربردی واحد 4 و … از سال1381   است.

سوابق و فعالیت هنری دکتر مطلبی به شرح زیر می باشد:

– دانشکاه UTAS – فرهنگسراهای نیاوران و ارسباران-کاخ نیاوران- اریکه ایرانیان –برج میلاد و… از سال 1383
– تدریس در رشته های گیتار فلامنکو-. مبانی نظری موسیقی غربی- آکورد شناسی و هارمونی گیتار فلامنکو و معاصر

– در سال 1384 در جشنواره سراسری گیتار نوازان اصفهان شرکت کرد و موفق به کسب مقام دوم در سبک فلامنکو گشت. سپس در سال 1384 اولین اجرای فلامنکوی خود را به همراه دوستانش ابتدا در اصفهان و سپس در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار کرد. بعد از این دو اجرا به ضبط آلبوم به‌همراه حسن نجف، خواننده فلامنکو مبادرت ورزید و این آلبوم که اولین آلبوم با همراهی آواز در تاریخ موسیقی فلامنکوی ایران است با نام گیتار سپید، هم اکنون با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازار موسیقی موجود است. در سال 1385 در اولین دوره مسابقات فلامنکو که با همکاری سفارت اسپانیا در ایران، در شهر تهران برگزار شد مقام دوم را کسب کرد. از دیگر تجربیات او می‌توان از اجرای موسیقی فلامنکو بدون کلام در سال 1385 و اجرای موسیقی فلامنکو به همراهی آواز در سال 1386 در فرهنگسرای هنر (ارسباران) نام برد.

از جمله کتب تألیفی ایشان، آموزش گام به گام نواختن فلامنکو تالیف مهدی محققی از سوی شرکت RGB در اسپانیا منتشر شد.  محققی در این زمینه به خبرنگار مجله موسیقی ایرانیان گفت : «این مجموعه آموزشی در سه کتاب / دی وی دی که شامل سه دستگاه به نام های بولریاس ، سولئا ، سولئا پور بولریاس می شود  به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی منتشر شده است.»

محققی در پاسخ به این سوال که آیا این اثر در داخل ایران نیز منتشر خواهد شد ، گفت  : «فعلا به دلیل کپی رایت نمی توانیم بدون اجازه شرکت RGB  این مجموعه را در ایران منتشر کنیم . ولی تمام سعی ما بر این است ، با هماهنگی و مذاکره با این شرکت  اسپانیایی زمینه انتشار این مجموعه را در ایران فراهم کنیم.»
وی همچنین درباره هنر فلامنکو ، خاطرنشان کرد : «هنر فلامنکو جریانی است عمیق و وسیع که از منابع گوناگونی سرچشمه می گیرد. هنری متشکل از سه عنصر خواندن،رقصیدن و نواختن که با کنار هم قرار گرفتن این سه،هنری با شکوه و کامل به تسمیع وتصویر در خواهد آمد. فلامنکو همچون موسیقی دستگاهی ایران،دستگاهی است. فلامنکو دارای پنج دستگاه (پالو، توکه) اصلی است که از هر یک از این پنج پالو ، از پالوهای دیگری مشتق شده است. برخی از پالوها از آمریکای لاتین وارد فلامنکو شده که در مجموع وجود حدودا 50 پالو موجب تنوع و غنای این هنر شده است که سولئا، فاندانگوس، سگریاس، توناس و تانگوس پنج پالوی اصلی فلامنکو هستند .»

کتاب آموزشی درس ها و تکنیک های اولیه گیتار نوازی به شیوه فلامنکو
ناشر: انتشارات کتاب آبان

 

 گردآورنده: ر.مقدم
ویراستار: ر. انبارداران

منابع:
وب سایت رسمی آموزشگاه موسیقی ثمین

وب سایت رسمی پایگاه خبری-تحلیلی موسیقی ما

وب سایت رسمی مجله موسیقی ایرانیان

وب سایت رسمی شهر کتاب آنلاین

 

©کپی برداری از این مطالب و قرار دادن آن در وب سایت­ ها و وبلاگ­ ها به صورت مقاله یا هر فرمت دیگر بدون ذکر نام گیتاران پیگرد قانونی دارد.