قدم اول

نویسنده: گیتاران

مطمئناً اولین قدم برای وارد شدن به هنر و دنیای موسیقی نیاز به شناخت خودمان دارد. نوع کارمان، دیدمان نسبت به زندگی، اهدافمان، روش زندگی­ای که پیش گرفته­ایم و زمانی که هر روز از صبح تا شب طی می کنیم. تصمیم­گیری درمورد این مسیر نیازمند آگاهی نسبی از مسائل گفته شده است. و حتی نوع فیزیک بدنمان و حتی جنسیت ما نسبت به انتخاب یک ساز نیز حائز اهمیت است. برخی مواقع خیلی از افراد ناآگاهانه و بدون در نظر گرفتن این مسائل وارد این فضا می­شوند و هزینه زمانی و مالی را برای مدتی خرج می­کنند و از دست می­دهند و پس از گذشت چند وقت آن را کار می­گذاردند. یا والدینی که فرزندان خود را با دلایلی چون پرکردن اوقات کودکان خود (به طور مثال برای تابستان) یا از روی چشم و هم چشمی دوستان و فامیل و یا چون خود نتوانسته­اند این مسر را بروند و یا در زمان کودکی و نوجوانی علاقه به فلان ساز یا آواز را داشته­اند به این مسیر سوق می­دهند، بدون در نظر گرفتن علاقه کودکان به این مسر یا حتی سازی که شاید کودکان آن را دوست داشته باد.

امروزه فرم­های استعدادیابی زیادی در دنیا وجود دارند یا آموزشگاه­های موسیقی با کیفیتی، که می­توانند در انتخاب این مسیر کمک بزرگی را به ما کنند.

در پایان فرم­ها و نرم­افزاری را برای شما قرار دادیم که تا حدودی می ­تواند این مسیر را برای شما هموارتر سازد.

انتخاب استاد

یکی از مهم­ترین مسائل انتخاب استاد مناسب و مجرب است.

به خودتان به عنوان یک سرمایه گذاری نگاه کنید. از آنجا که شما می­توانید زمان و پول زیادی برای علاقه به موسیقی بگذارید،به یک معلمی که شما را حمایت کند و  لذت زمان و پولی که صرف می­کنید را به حداکثر برساند نیاز دارید.انسان­ها سلیقه و نیاز های متفاوتی دارند، پس منطقی به نظر می­رسد  که یک معلم از تمام جهات و دید هنرجو کامل نباشد.

برخی از معلمان تمایلی به انتقاد کردن هنرجو ندارند اما بعضی از آنها بسیار انتقاد می کنند. اما بیشتر معامان بین این دو حالت برخورد می­کنند

توصیه ها

از دوستان و آشنایان  و موسیقی دانی که قبول دارید راجب معلم موسیقی نظراتشان را بپرسید و  اگر دانشگاه­ها و دانشکده­های شهرتان واحد موسیقی دارند از منشی وابسته به بخش یا ریئس بخش ساز سوال بپرسید.

مجوز ها

همه موسیقیدانانی که نوازندگان با تجربه هستند و مدرک موسیقی دارند، معلمان خوبی نیستند. اما به احتمال زیاد، به دلیل حضور داشتن در کلاس های آموزشی و همکاری با دیگر نوازندگان، طیف وسیعی از تجربیات را دارند. البته که بسیار مواردی وجود دارد که اساتید بسیار خوب یک ساز یا آواز مدرک تحصیلی مرتبط با کاری که انجام می­دهند ندارد. ولیکن سطح توانایی آن­ها در تدریس همه چیز را ثابت خواهدکرد.

انرژی

به حس ششم خودتان اعتماد کنید، این را می­شنوی. بهترین معلم برای شما کسی است که خوش برخورد باشد.  بسیاری از معلمان با مدرک و دانشگاه مشابه، و با عملکرد و سابقه تدریس مشابه، روش­های مختلفی  برای درس دادن خواهند داشت. بهتر است  قبل از این که قراری برای تدریس بگذارید با او دیدار  کنید تا متوجه شوید آیا با خود او ارتباط برقرار می­کنید؟. اگر امکانش نبود، حداقل با او با تلفنی صحبت کنید.

از خودتان این سوال هارا بپرسید

  • آیا این همان کسی است که من هم در موسیقی و هم در زندگی تحسین می­کنم؟
  • آیا می­توانم با او راحت صحبت کنم و بدون این که بترسم نظر بدهم؟
  • آیا او در من انگیزه ایجاد می­کند؟

چه ویژگی هایی برای من مهم هستند و آیا معلم آنها را دارد( برای مثال شوخ طبعی ، انرژی مثبت،سخت گیری، …)

  • آیا چیزی را که درس می­دهد فهمیده است، یا فقط تطبیق می­دهد ، چگونه یاد بگیرم؟
  • آیا  با شیوه و سرعتی که با من هماهنگ است جلو می­رود ؟
  • آیا دریاره چیزی که دارد درس می­دهد مشتاق و علاقه­مند است؟

سبک

مطمعن شوید که معلم سبک موسیقی و نوع موسیقی که شما می خواهید تعلیم می­دهد.

بسیاری از موسیقیدانان یک سبک را انتخاب می­کنند و با فرم(چند سبکی) راحت نیستند. البته، استثناهایی وجود دارد؛ به طور مثال دو سبک را کار می­کند. فقط به ترجیح شما بستگی دارد.

رتبه

شما برای چیزی که بدست می آورید پول پرداخت می­کنید. بدانید که معلم خیلی ارزان نه تنها امکان دارد  تجربه و اعتبار کمتری داشته باشد. بلکه ممکن است  اصول اخلاقی قابل بحثی را دارا باشد و اعضاء انجمن معلمان موسیقی را هم زیر سوال ببرند، روی خودتان و شادی هایتان سرمایه گذاری کنید.

این به این منظور نیست که معلمان با قیمت بالاتر بهتر هستند. ممکن است ،برخی از آکادمی­های موسیقیِ خصوصی هزینه­ها را بالاتر از نرخ معمول ببرند، فقط به این دلیل که به دانش آموزان یک “مدرک” بدهند.

بسیاری از مدرسانی که در این آکادمی­ها تدریس می کنند کمتر از ۵۰ درصد یا نهایت ۵۰ درصد از شهریه را دریافت می کنند. شما می توانید  شبیه همان معلم خارج از آکادمی یا با یک معلم با همان ویژگی ها با نصف قیمت آموزش ببینید. پس در انتخاب آموزشگاه یا اکادمی مویسقی خود نیز دقت کنید.

البته،  آکادمی های  موسیقی معتبر  و با اخلاق  زیادی در سراسر جهان وجود دارد که خدمات خوبی به هنرجویان و مربیان می دهد. فقط تکالیف خود را انجام دهید و به چهار عامل دیگر که در بالا اشاره شده توجه کنید.

زمانی را صرف پیدا کردن معلم مناسب بگذارید، و از حس ششم­تان کمک بگیرید. و یک زمان عالی را برای خودتان رقم بزنید.

مهم­ترین عوامل انتخاب در رزومه کاری یک استاد که شامل موارد زیر می ­باشد:

  • آلبوم موسیقی
  • کتاب (ترجمه، تألیف و گردآوری)
  • تعداد کنسرت­های یک استاد
  • مدرک تحصیلی
  • تجربه تدریس ایشان
  • اگر می­توانید ( در صورت امکان) آلبوم­هایی که او ارائه داده است را تهیه کنید و گوش کنید.
  • اگر کنسرتی در پش دارد بروید و با او بیشتر آشنا شوید.
  • حتی از اساتید دیگری پرسوجو کنید.
  • در کل چشم­تان را بیشتر به دنیایی که قرار است پا به عرصه آن بگذارید باز کنید. کارهای زیادی را در حیطه انتخابی خود ببنید.
  • قبل از انتخاب استاد و در مرحله انتخاب سازی که مد نظر دارید و بین انتخاب آن­ها شک دارید، آهنگ­ای تک­نوازی مربوط به هر ساز را بیشتر دانلود کنید و یا آلبوم­های موجود در بازار را تهیه کنید و گوش کنید. حتی راجع به انواع آن ساز تحقیق کنید. و یا درمورد سبک­های موسیقی و آن سازی که انتخاب کرده­اید بیشتر تحقیق کنید.
  • اگر آگاهی شما نسبت به موسیقی، سبک­ها و سازهای (حداقل مدنظرتان) بیشتر باشد مطمئناً در انتخاب استادتان نیز آگاهاه­ تر برخورد خواهید کرد.
  • متأسفانه امروزه کلاه­برداران موسیقی نیز زیاده شده اند و از ناآگاهی مردم در زمینه موسیقی سو‌ء استفاده مالی و معنوی می کنند. آگاهی نسبی شما با مسائل گفته شده شما را تاحدودی از این اشخاص مصون خواهد داشت.
  • یک یا دو هفته تحقیق درمورد مسائل گفته شده وقت زیادی برای انتخاب صحیح یک مسیر جدید نخواهد بود و می­ تواند شما را در مسیر درستی قرار دهد. چه بسا اشخاصی که با انتخاب ساز و آواز و یا نااستادها مسیر چند ساله ­ای را اشتباه می­روند و هزینه­ های مالی، معنوی و جسمی فراوانی را خرج می­ کنند.

انتخاب ساز مناسب

یکی از عوامل بسیار مهم انتخاب ساز مناسب است.

متأسفانه ساز­های نامرغوب و غیراستاندارد با هزینه­های پایین و حتی بالایی در ایران وجود دارد و بسیار خرید و فروش می­شوند (آگاهی از مسائل قدم اول و انتخاب استاد بسیار در این مورد تآثیرگذار است). یک ساز مناسب و استاندارد باعث پیشرفت شما شود و یک ساز مناسب باعث درجا زدن و حتی پسرفت شما و چه بسا که بسیاری از مواقع باعث ضررهای فیزیکی به بدن شما می­شود.

یک ساز در مساعدترین حالت ظاهری خود نیز دارای دنیای پیچیده و بزرگی است که یک کارشناس یا استاد خوب موسیقی آن آگاه است و انتخاب آن یک امر کاملاً کارشناسانه است. یک فروگاه استاندارد یا یک استاد کارشناس می­تواند ساز مناسب شما را انتخاب معرفی کند نه یک دوست که اطلاعاتی کم یا خیلی مواقع ناصحیح درمورد یک ساز دارد ( یا شخصی که هنوز هنرجوی موسیقی است و کارشناس انتخاب یک ساز نیست) اگر به موارد گفته شده درمورد قدم اول و انتخاب استاد دقت کرده باشید مطمئناً ساز خود نیز دچار مشکل نخواهید شد. چون هم اطلاعات بیشتر دارید و هم استاد خوب و با اعتماد را نیز انتخاب کرده­اید. پس اگر در مورد انتخاب سازتان با استاد یا کارشناس مجرب خوب مشورت کنید ضرر نخواهید کرد.

©کپی برداری از این مطالب و قرار دادن آن در وب سایت­ها و وبلاگ­ها به صورت مقاله یا هر فرمت دیگر بدون ذکر نام گیتاران ممنوع است.