آندرس سگوبیا تورِس Andrés Segovia Torres ‏

۲۱ فوریه ۱۸۹۳ – ۲ ژوئن ۱۹۸۷

معروف به آندریا سگوبیا، هنرشناس و گیتاریست کلاسیک اسپانیایی از لینارس، اسپانیا بود. به عنوان یکی از بزرگترین گیتاریست­های تمام دوران و پدربزرگ گیتار کلاسیک در نظر گرفته شد.بسیاری از گیتاریست­های حرفه ای کلاسیک امروز از شاگردان سگوبیا بودند و یا شاگردِ شاگردان او هستند.

سهم سگوبیا در قطعات مدرن – رمانتیک نه تنها اجرای آنها بود بلکه دست نوشته های کلاسیک و سبک باروک او هم  شامل می­شود.او را برای اجرای­های تاثیرگذارش به یاد می­آورند : انتخاب محدوده وسیع گام­ها و هویت مشخص موسیقی او ، استایل و جمله ­بندی­­های موسقیائی .

رپرتوار (Repertoire)

رپرتوار­های سگوبیا شامل سه پایه اصلی است.

 اول: او به طور همزمان بر روی سه فرم کار می کرد که شامل؛ کونسرتو (یک قطعه برای یک یا دو ساز سولو ) سونات­ها (چند نت برای دو یا سه ساز) می‌شد. معمولا به طور ویژه برای خودِ شخص سگوبیا توسط آهنگسازان و کسی که با او روابط کاری داشت نوشته می‌شد، به ویژه اسپانیایی­ها، مثل: فدریکو مورنو تروباFederico Moreno Torroba ، فدریکو مومپو Federico Mompou  و خواکین رودریگوJoaquín Rodrigo ، آهنگساز مکزیکی، منویل پُنسManuel Ponce ، آهنگساز معروف ایتالیایی ماریو کستلنوو-تدسکو Castelnuovo-Tedesco و آهنکساز بزرگ برزیلی هیتور ویلالوبوسHeitor Villa-Lobos ،

 دوم: تنظیم قطعات معمولا توسط خود سگوبیا درست می­شد، قطعات کلاسیکال در آغاز  توسط آهنگسازان بزرگی چون: یوهان سباستین باخ Johann Sebastian Bach ، ایزاک آلبنیز Isaac Albéniz ، انریکه گرنادوس Enrique Granados  و بسیاری از آهنگ ساز‌های معروف دیگر برای  ساز‌های دیگر نوشته می­شد.  برای مثال سازهای(لوت،هارپی کورد،پیانو، ویولن، چلو).

سوم: گیتار کلاسیک سنتی را با کار بر روی قطعات آهنگسازان بزرگی همچون فرناندو سور و فرانسیکو تاراگا ادامه می­داد. سگوبیا تاثیر بسیاری در توسعه رپرتوار­ها داشت، وی خود را وقف این کار کرد و به عنوان تنظیم کننده و نت­نگار و تا اندازه­ای کمی به عنوان آهنگساز با کاری مانند Estudio sin luz.  ارتقاء بخشید.

اساس زیبایی شناسی سگوبیا به موسیقی‌های اوایل قرن 20 (سال آخر قرن 19) مخصوصاً در سبک اسپانیایی رمانتیک-مدرن و سبک ملی باز می‌گردد.

شاید Estudio sin luz بهترین نمونه از کار خود سگوبیا باشد.

به ویژه کار گیتار فدریکو مورنو تورابو (1891-1892) مثل Sonatina ، که اولین بار توسط سگوبیا در سال 1925 در پاریس اجرا شد .

سگوبیا  فردی (سختگیر) بود و فقط کارهایی را که می‌پسندید اجرا می‌کرد. او به کسی که کارهای ناموزون یا کارهای رادیکالی می‌کرد شناخته شده بود. سگوبیا حتی قطعاتی را که برای او ساخته شده بود را، اگر نمی‌پسندید رد می‌کرد.

تمام کارهای او امروزه منتشر شده و در دسترس هستند.

جوایز

 سگویا دارای جوایز و افتخارات بسیاری است. از جمله دکتری افتخاری از 10 دانشگاه.

–  سال 1974 جایزه  دانمارکی سونینگ را دریافت کرد.

–  سال 1981 توسط پادشاه خوان کارلوس تجلیل شد، پادشاه اسپانیا به سگوبیا لقب مارکِس دِ سالُبرِنیا(Marqués de Salobreña ) را داد. این لقبی است که در میان اشراف اسپانیا اهمیت داشته است. کارلوس با این لقب سهم او را در موسیقی و هنر به رسمیت شناخت.

 – سال 1985 جایزه موسیقی ارنست فون زیمس  را دریافت کرد.

 و در سال 1986 جایزه موفقیت مادام العمر گرمی را به دست آورد.

مترجم و گردآرونده: فاطمه انبارداران
منبع: وب سایت رسمی دانشنامه آزاد ویکی پدیا

 

©کپی برداری از این مطالب و قرار دادن آن در وب سایت­ها و وبلاگ­ها به صورت مقاله یا هر فرمت دیگر بدون ذکر نام گیتاران پیگرد قانونی دارد.