بادی گای Buddy Guy

 

بادی گای Buddy Guy متولد 30 جولای سال 1936 در Lettsworth, Louisiana آمریکا است.

شروع  یادگیری نوازندگی گیتار با استفاده از diddley bow دو سیمه بود که وی ساخته بود. بعدها به او گیتار آکوستیک هارمونی داده شد که در دهه های بعد از طرف Rock and Roll Hall of Fame به وی اهدا شد.

در سن 19 سالگی در Baton Rouge در دانشگاه ایالات لوئیزیانا مشغول به کار شد و خیلی زود اولین گیتار آکوستیک خود را خرید. وی شروع نوازندگی را در کلوب های داخل و  اطراف Baton Rouge داشت. مجله Rolling Stone وی را در ردیف بیست و سوم (23) از یکصد گیتاریست برجسته دنیا معرفی کرد.

بادی گای خواننده و گیتاریست سبک بلوز آمریکایی است. وی به عنوان نماینده بلوز شیکاگو و تأثیر گذار روی گیتاریست های چون Eric Clapton, Jimi Hendrix, Jimmy Page, Keith Richards, Stevie Ray Vaughan, Jeff Beck and John Mayer بوده است.

در دهه 1960 بادی گای با Muddy Waters  نواخت و این شروع یک همکاری موسیقی با نوازنده هارمونیکا Junior Wells بود.

پنجمین دوره جایزه موزه ملی گیتار برای یک عمر دستاورد هنری به اسطوره موسیقی بلوز “بادی گای” رسید.  بادی گای مهمترین پل ارتباطی بین موسیقی بلوز و راکاند رول است.

سبک طعنه آمیز و پرخاشگرانه ی نوازندگی او که بر روی صحنه و در استودیو گسترش داد به طور مستقیم بر چهره ایی مثل جیمی هندریکس، کلاپتون و استیو ری تأثیر گذاشت.

در دهه هشتاد شخصیت هنری گای همزمان با دوره احیای بلوز در این دهه و اوایل دهه نود، بار دیگر شکوفا گشت و او مجدداً پا به عرصه موسیقی حرفه ای نهاد و با انتشار چندین آلبوم، سبک بلوز را با تمام تجربیان و هنر خود به نسل های بعد منتقل کرد.

بادی گای یکی از شخصیت های تالار مشاهیر راک اند رول به شمار می آید وتاکنون 3 بار موفق به دریافت جایزه گرمی برای نوازندگی گیتار شده است.

 

 

مترجم و گردآورنده: پ. مقدس پرور
منابع:
وب سایت رسمی دانشنامه آزاد ویکی پدیا
وب سایت رسمی نوای فارس

©کپی برداری از این مطالب و قرار دادن آن در وب سایت­ ها و وبلاگ ­ها به صورت مقاله یا هر فرمت دیگر با ذکر منبع و نام گیتاران بلامانع است.