تست گیتار و 15 نکته مهم

اگر هنوز نوازنده کاملی نشدید خرید یک گیتار خوب می­ تواند کار نسبتاً دشواری باشد. در اینجا ما به نکاتی اشاره می کنیم که بسته به کیفیت گیتار و میزان قیمت، دارای ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ متغیر است. اگر به یک فروشگاه مملو از گیتار وارد بشوید قطعاً برای انتخاب گیج خواهید شد. حدود ۱۰۰ نوع گیتار با تفاوت قیمت از 300 هزار تومان تا چند میلیون تومان خواهید دید. اگر مبتدی هستید تشخیص یک گیتار خوب از گیتاری با کیفیت متوسط و نامطلوب دشوار خواهد بود زیرا این تشخیص نیاز به گوشی آشنا با طنین‌های موسیقیایی دارد.

گوش شما ممکن است به دلیل نا آشنایی با موسیقی کلاسیک و حرفه‌ای و البته بی‌ اطلاعی و یا کم اطلاعی از اصول صدا و موسیقی نتواند ساز مناسب را تشخیص دهد.
در اینجا ما نکاتی را به شما می­ گوییم که در انتخاب گیتار خوب کمکتان می­ کند.

 

1.Timbre (کیفیت صدای هر سیم)
کیفیت صدای هر یک از سیم‌ها نکته‌ای است بدیهی. متخصصین تست صدای گیتار، بررسی تفکیک شده‌ی صدای هر سیم را از نظر بلندی، لطافت، طنین و غیره توصیه می‌کنند. این مهم البته نیاز به تجربه کافی و گوش‌هایی آشنا به اصوات استاندارد صدای گیتار دارد. در ادامه به توضیح مختصری درباره هر یک از روش‌هایی که می‌تواند صدای گیتار شما را تضمین کند پرداخته‌ایم.

2- Balance توازن صدا بین سه سیم بالا (Bass) و سه سیم پائین (Treble)

اول:  به ترتیب از سیم شش تا یک را تست کنید. به طور مثال یک گام را از سیم ششم تا سیم یکم بنوازید.

دوم: اختلاف ولوم صدا را هنگامی که از سیم شش به سمت سیم یک می‌آید گوش کنید. در حالت دوم از فِرِتِ(Fret) یک تا فِرِتِ دوازده  با یک وزن به سیم ها ضربه بزنید و دوباره اختلاف ولوم را خوب بشنوید، البته پائین آمدن صدای نت‌ها در این حالت به دلیل کم شدن فاصله سیم امری طبیعی است، اما میزان آن می‌تواند مهم باشد.

3.Separation (جداسازی یا تفکیک صدای نت‌ها)
شفافیت و وضوح صدای تک تکِ سیم‌ها در یک آکورد و ثابت ماندن محدوده فرکانسی هر نت در یک آکورد، به این معناست که؛ هنگام به صدا در آوردن یک آکورد چه مقدار صدای نتها در هم می‌پیچند و کدام سیم یا نت بَر نت‌های دیگر چیره می‌شود (کدام نت‌ها همچنان شفاف می‌مانند). شفافیتِ صدای هر کدام از نت‌ها، در اصل آنالیز خوب محدوده فرکانسی یک گیتار را نشان می‌دهد.

4.Sustain (پایداری یا ثبات یک نت)
از طریق دقت به “سوستین” نرخ پایین آمدن صدا یا بسته شدن صدا بعد از به صدا در آوردن یک سیم یا یک آکورد (ماندگاری صدا) تعیین و مشخص می‌شود. توجه داشته باشید، در این حالت نرخ پایین آمدن صدا باید به صورت تدریجی باشد.

 

5.Loudness (حجم یا اوج صدا)
حجم صدا یکی از نکاتِ بسیار مهم برای تنظیم و تست گیتار است، داشتن صدایی با حجم بالا بسیار اهمییت دارد، اما صدای پر حجم ، ولی بدون عمق، ضعف ساخت یک گیتار را نشان می‌دهد. منظور از عمق صدا توجه به این نکته است: به همان مقدار که پس از ضربه زدن به سیم‌ها صدای گیتار به بیرون کاسه صدا پرتاب می‌شود، صدا همچنین، باید داخل کاسه صدا نیز بپیچد و به خوبی آنالیز شده و  در آن حل شود. توجه به این دو نکته، بدان معناست که گیتار شما صدایی با کیفیت از لحاظ محدوده فرکانسی دارد. درک این نکته مستلزم گوش موسیقیایی با تجربه است.

6.Intonation (زیر و بمی و لهجه صدا)
آشنایی با لهجه‌های موجود در گیتار، بستگی به شناخت شما از سبک‌های ساخت گیتار و حتی سبک‌های نوازندگی از لحاظ سنتی و مدرن دارد.

 

7- Harmonica (موزون بودن و هماهنگ بودن صدا)
موزون بودن و هماهنگ بودن صدا، خصوصاً در فِرِت‌های: پنج، هفت، دوازده و نوزده، یکی دیگر از روش‌های تستِ گیتار است. این کار را می‌توان با وارد کردن کمترین وزن صدا به تار‌ها انجام داد. در نتیجه گیتار شما دارای صدایی خوب، شفاف و ماندگار خواهد شد. توجه داشته باشید که این روش نیز نیاز به گوشی آشنا به اصوات استاندارد دارد.

 

8.Changing Tunes (تغییر کوک ­ها)
بهترین روش کوک و استاندارد کوک کردن گیتار به وسیله یک نت است. به طور مثال سیم یک را که نت «می» است با تیونر کوک کنید و دیگر سیم‌ها را به نسبت این سیم و نت «می»کوک کنید (بدون تیونر). در گیتار‌های بسیار خوب فرکانس صوتی یک نت در هر سیم بسیار واضح به گوش می‌رسد و سریع روی هم قرار می‌گیرند. البته در این روش نیز شما به گوش موسیقیاییِ قوی نیاز دارید. گیتار را در کوک‌های دیگربه خصوص سیم‌های باس نیز تست کنید.

9.Tuning (کوک کردن دقیق)
برای تنظیم دقیق‌تر این روش زیر را نیز به کار ببرید که هر شش سیم را با یک تیونر دقیق، از فرت آزاد تا حداقل یک اکتاو بررسی کنید. صدا‌ها باید دارای مشخصاتی باشد که در قسمت‌ روش های کوک کردن گیتار گفته شد.

 

10.Playing  (نواختن)
حداقل دو یا سه قطعه متفاوت به صورت کامل و با حوصله  بنوازید تا میزان صدا­ دهی و راحتی گیتار را حس کنید. هنگامی که چند ساز تست می‌کنید، یک قسمت از یک قطعه را نیز با هر کدام از گیتار‌ها بنوازید، این راه تفاوتِ راحتی و صدا دِهی را هنگام تست چند ساز،  به شما نشان می‌دهد.

هنگام نواختن گیتار از طریق یک نوازنده دیگر (استاد، فروشنده یا دوستتان که گیتار می‌نوازد)، با دقت به صدای گیتار گوش کنید، تقریباً صدایی که هنگام نواختن به وسیله خودمان می‌شنویم، با هنگامی که از بیرون صدای آن را می‌شنویم فرق دارد. پس صدای سازی که تست می‌کنید را حتماً از بیرون نیز گوش کنید. گوش نکردن به گیتارهای مختلف مثل این است که هرگز سوار ماشین نشدید و قصد خرید ماشینی را دارید. گیتارها، صداها و احساسات مختلفی دارند و شما باید به تعداد زیادی از آن­ ها گوش کنید و ببیند که با کدام یک از آن‌‌ها احساس خوبی به شما دست می­دهد و با آن ارتباط برقرار می­ کنید.

در این مورد خجالتی نباشید. گیتاریست ­ها معمولاً اجتماعی هستند و تقریباً همیشه منتظر فرصت هستند که برای فردی (کسی یا نفری) بنوازند. اگر کسی هستید که گیتار بلد نیستید و کسی را هم ندارید که برای شما بنوازد، به شما پیشنهاد می ­کنیم که گیتار نخرید. باید زمان دیگری را برای خرید انتخاب کنید. زمانی که بتوانید شخصی را بیابید تا برای شما بنوازد یا با کسی برای خرید بروید که بتواند سازهای مختلف را بنوازد و شما بشنوید. بدین ترتیب می‌توانید سازی را انتخاب کنید که تأثیر خوبی روی شما می‌گذارد.

11.بهترین راه تست یک گیتار
بهترین راه تست یک گیتار، کمک و راهنمایی گرفتن از یک کارشناس حرفه‌ای و یا اساتید این ساز است.

 

12. تشخیص نوع و جنس چوب در تست گیتار
تشخیص چوب، ساختار درست ساز، کیفیت صدا دهی خوب و استاندارد، شناخت برند معتبر، تنها با شناخت و درصد آگاهی شما و حداقل، تجربه تست چندین ساز حرفه‌ای امکان دارد. به راحتی و بدون تست صحیح، سازی را انتخاب نکنید (پیشنهاد ما به شما، تست گیتار‌های استانداردِ اسپانیایی است).

13. شناخت اجزای گیتار در اختلاف قیمت های سازهای
اختلاف قیمت بین ساز‌ها را مد نظر بگیرید، نوع و گونه چوب مورد استفاده و با کیفیت، سازنده و برند گیتار (به خصوص سازندگان تراز اول دنیا) و حتی نوع ماشین کوک (جنس و شرکت سازنده) در بالا رفتن قیمت گیتار تأثیرِ بسیاری دارد.
دو گیتار با الگوی ساخت ثابت ولی با تغییر جنس چوب می‌توانند صدایی متفاوت داشته باشند، ناگفته نماند که این امر برای گیتار‌‌های سازندگان معتبر و شناخته شده در دنیا بیشتر صدق می‌کند.

 

14.تهیه ساز با کیفیت بالا
فقط سازهای با کیفیت بالا، دارای مشخصات فنی و کیفی گفته شده هستند.

 

15. کیفیت ساختار گیتار
توجه داشته باشید که برخی از سازها تنها تعدادی از مشخصات بیان شده را دارند. بدیهی است که قیمت هر یک، با توجه به این کیفیت‌های فنی و ساختاری تعیین می‌شود.

 

نویسنده: م. مؤذن
ویراستار: ر انبارداران

©کپی برداری از این مطالب و قرار دادن آن در وب سایت­ ها و وبلاگ­ ها به صورت مقاله یا هر فرمت دیگر بدون ذکر نام گیتاران پیگرد قانونی دارد.