تیون کردن !!!

تیون کردن به چه معناست؟

تیون کردن فرآیند تنظیم زیر و بمی صدای یک یا چند صدا از ابزارهای موسیقی است تا زمانی که تنظیم آنها مطلوب باشد.

تنظیم کردن به معنی درک فرکانس بنیادی صدا است. لوازم موسیقی اساساً فقط با لرزش تولید می شوند و این تولید لرزش است که باعث شنیده شدن می شود. وایبرشن (لرزش) یا اموارج صوتی  که تولید صدای سازها را دارند با هرتز (Hz )اندازه گیری می شود.

یک هرتز به معنای ساده، سیکل در هر ثانیه است که معادل 100 هرتز در ثاینه است. به طور متوسط، گوش انسان می‌تواند، امواج صوتی را در محدوده‌ی 20 هرتز تا 20 کیلوهرترز (20000 هرتز) شناسایی و تشخیص دهد.

در موسیقی و آکوستیک، فرنکانس استاندارد تنظمی بالای حد وسط C  در پیانو هست که معمولا 440 هرتز تعریف می شود.

“سازم کوک نیست”

وقتی سازتان کوک نیست یعنی زیر و بمی یا صدای سازتان یا خیلی بلند یا خیلی ضیف است. اگر تٌن خیلی بلند باشد صدای سازتان بسیار تیز است و اگر کم یا ضعیف باشد صدا صاف و یک دست است.

چرا سازتان از کوک خارج می شود؟

عوامل متفاوتی برای این این موضوع وجود دارد. بعضی سازها خارج از کوک، آسیب دیده اند، کهنه شده اند و یا مدت زمان طولانی از آن استفاده نشده است و حتی نیاز به تعمیر هم دارند.

تغییرات دما و رطوبت می تواند باعث این امر شده باشد و بعضی سازها حساس هستند. نوسانات دما و رطوبت می تواند باعث انقباض و انبساط ساز بشود.

این عوامل باعث می شود که ساز از کوک خارج شود. در سازهای زهی (دارای سیم)  اگر از سیم جدید استفاده کرده باشید سازتان از کوک خارج می شود و در ابتدا نیاز دارید که تا چند روز بنوازید و سیم ها را درگیر انواع نواختن قرار دهید تا فرکانس صدایی آن ثابت شود و این امر در جنس نوع سیمی که استفاده می کنید تأثیر دارد که اگر کیفیت بالایی را سرمایه گذاری کنید حداکثر تا دو روز و بسیار کم از کوک خارج  می شود.

 

 

مترجم: پ. مقدس پرور
منبع: وب سایت رسمی get-tuned

 

©کپی برداری از این مطالب و قرار دادن آن در وب سایت­ ها و وبلاگ ­ها به صورت مقاله یا هر فرمت دیگر  با ذکر منبع و نام گیتاران بلامانع است.