خوسه فرناندِس تورّس José Fernandez Torres

گیتاریست فلامنکو خوسه فرناندِس تورِّس José Fernandez Torres ملّقب به توماتیتو Tomatito، در خانواده ای با سابقه موسیقیایی طولانی و از هنرمندان مشهور گیتاریست فلامنکو در 20 آگوست سال 1958 در آلمریای اسپانیا متولد شد. پدربزرگش اِل توماتِ بیِخو El Tomate Viejo (تومات پیر)، عموی وی نی نیو میگوئل Niño Miguel و پدرش ال توماتِ El Tomate بودند.اگرچه پدربزرگش اولین گیتاریست در خانواده توماتیتوها بود. وی گفته بود که نمی داند این اسم چگونه بوجود آمده است و تنها از پدربزرگش این اسم را به ارث برده که به هنگام مستی صورتش قرمز بود.

توماتیتو اولین گیتار خود را در سن 10 سالگی گرفت. پدرش گیتار را به وی آموزش داد ولیکن توماتیتو از آموز ش و راهنمایی های گیتاریست فلامنکو پِدرو بالانکو  Pedro Blanco در مالاگا نیز بهره جست. در همان سن ده سالگی همکاری با دیگر گیتاریست ها را شروع کرد و در سن 12 سالگی به مالاگا رفت و در محله talaos شروع به کار کرد.

در سن 15 سالگی با وی تماس گرفتند که به جای کسی در فستیوال فلامنکو کامِرون دِلا ایسلا Camerón de la Isla در فستیوال حضور یابد و بدین گونه طی 18 سال ارتباط حرفه ای با خوانندگان مشهور فلامنکویی همچون انریکه مورنتی Enrique Morente و لا سوسیLa Susi را شروع کرد.

اولین همکاری او با کامِرون در آلبومی به نام La leyenda del tiempo در سال 1979 بود. همچنین با پاکودلوسیا در آلبوم Como el Agua همکاری داشت که باعث تحولی در زندگی توماتیتو  بود. وی در فستیوال های متعددی با کامرون به اجراهای تاریخی ایی در پاریس و نقاط مختلف اروپا پرداخت.

 مرگ نا به هنگام کامرون در سال 1992 اتفاق افتاد و توماتیتو بر روی حرفه خود متمرکز شد و البته با افرادی چون Enrique Morente, Vicente Soto, Pansequito, Duqende, and José Merce و خیلی های دیگر نیز همکاری کرد.

در سال 1987 اولین آلبوم تکنوازی وی به نام Rosas del amor منتشر شد. همچنین در آهنگسازی موسیقی برای فیلم، تأتر، ارکستر و همکاری با بسیاری دیگر هنرمندان همکاری داشت. جایزه Latin Grammy Award را برای آلبوم فلامنکو در میان بسیاری متعلق به خود کرد.

در سال 2000 موفق به دریافت جایزه Latin Grammy برای بهترین آلبوم فلامنکو بهترین آلبوم جاز لاتین شد.

در سال 2013  هفت آلبوم سولو و یک گلچین ادبی را منتشر کرد. همچنین در سال 2016 مدال طلا (Gold Medal) برای Merit در Fine Arts را کسب کرد.
وی همانند بسیاری از نوازندگان گیتار فلامنکوی امروزه وی از قطعات فلامنکو فاصله گرفت. وی از جان التون در کنسرتی که در میدان گاو در مادرید بود نیز حمایت کرد، همکاری او با پیانیست Chano Dominguez  در سبک فلامنکو-جاز ، اجرای بی همتایی از خودشان به جای گذاشتند. توماتیو در کنار Frank Sinatra همکاری خوبی با Neneh Cherry ورژنی از”her hit Woman” را ضبط کردند.

امروزه موسیقی بی همتای وی شامل تلفیقی از فلامنکو، جاز، موسیقی برزیلی و حتی ترکی است که در سال 2005 موفق به دریافت جایزه Latin Grammy برای آلبومAguadulce ( که وی به احترام به زادگاهش و شامل صدای فلامنکوایی فوق العاده Diego el Cigala بود ) شد.

 

مترجم و گردآورنده: د. مقدس زادگان

منابع:
وب سایت رسمی allmusic

وب سایت رسمی spainisculture

وب سایت رسمی andalucia

 

©کپی برداری از این مطالب و قرار دادن آن در وب سایت­ ها و وبلاگ ­ها به صورت مقاله یا هر فرمت دیگر  با ذکر منبع و نام گیتاران بلامانع است.