رافائِل ریکینی Rafael Riqueni

رافائِل ریکینی متولد 16 آگوست 1962 در خیابان فابیهFabié در سویا در قلب منطقه تریانا Triana است. از دوران کودکی شنوندگان را متحیر می کرد و استعداد وی در گیتار شگفت انگیز بود. در ابتدا شکل گیری شروع موسیقی وی تحت تعلیم مستیم مانولو کارمونا  Manolo Carmona و سپس به عنوان شاگرد مانولو سان لوکار Manolo Sanlucar بود. وی تنها در سن 13 سالگی پیشنهاد اجرای انفرادی خود را داشت و در 14 سالگی دو جایزه اصلی گیتار ملی را گرفت، یکی جایزهPremio Ramón  Montoya برای کنسرت گیتار در هشتمین مسابقه هنری فلامنکو در کوردوبا Guitarra de Concierto in the VIII Concurso de Arte Flamenco de Córdoba و دیگری اولین جایزه در ششمین رقابت ملی گیتار خِرِس دِ لا فرونتیرا VI Certamen Nacional de Guitarra de Jerez de la Frontera .

از آن به بعد حرفه ی وی شروع به شکوفا شدن شد و به صورت گردشی بین اجراهای سولی (تکنوازی) و چند نفره با دیگر هنرمندانی مانندRocío Jurado, Mario Maya , Isabel Pantoja, Fernanda de Utrera, María  Jiménez, Naranjito de Triana وخانواده مونتایا و  José de la Tomasa اجرا داشت.

رافائل ریکینی آهنگساز فراموش نشدنی هست که نتیجه داستان هایی است که پیروی مستقیم از روحش بوده و با قلب مشتاقش که این تجربیاتش را به اشتراک گذاشته است. آثار ضبط شده وی جواهر اصیل و کارهای پُر محتوا در هنر است.وی یکی از استادان گیتار فلامنکو و موسیقی اسپانیا در شدیدترین احساساتش است و همیشه بازتاب و اجرای موسیقی در آن بود.

وی به سرعت هنرمند کنسرت تشخیص داده شد، در سال 1984، وی عضوی از Giraldillo de Toque در سومین Bienal de Flamenco سویا بود.

در سال 1985 در پنجمین فستیوال بین المللی گیتار کوردوبا شرکت کرد و با مانولو لوکار و انریکه مونتره همکاری کرد و او را در دومین Cumbre   فلامنکو مادرید کشف کردند.

در سال 1986 کنسرتی در تأتر اپرای فرانکفروت داد و با تهیه گنندگانی چون Ricardo Pachón، وی اولین آلبومش را با نام Juego de Niños منتشر کرد، اثری است که موضوع تحسین وی شد زیرا نوآوری در هارمونی و آهنگسازی که بیش از پیش سبک منحصر به فرد رافائل در آن تشخیص داده شد.

در سال 1987 به واسطه حمایت وزارت امور خارجه، رافائل در فستیوال های بین المللی مختلف به عنوان نماینده اسپانیا انتخاب شد.در همان سال وقتی در تور آلمان بود به وی پیشنهاد ضبط آلبوم بعدی داده شد. José Ramón Gamboa در کتابش Guia Libre del Flamenco از آلبوم وی تعریف کرد، وی استاد واقعی در تدریس نوازندگی فلامنکو و آهنگسازی است.Minera از این آلبوم می تواند یکی از بهترین سوابق ضبط اثر فلامنکو باشد.

در سال 1989 در کنسرت لوس آنجلس دیده شد. در همان سال وی آهنگسازی موسیقی برای Reina Andaluza، اولین نوازندگی تأتر توسط مرکز تأتر آندلوسیا را داشت.

پس از موفقیت های پی در پی، Parque de María Luis، در پایان سال 2015 در تأتر  Maestranza، با کنسرتی که نتایج موفقیت تاریخی و اعلام نظر یکسان کارشنان بود معرفی شد.

آلبوم جدید وی با موسیقی جهانی در جون 2017 منتشر شد، بدین ترتیب به یکی از عالی ترین نوابغ متولد شده از فلامنکو و موسیقی اسپانیا شد.

فصل بعدی در سیر تکاملی موسیقی رافائل را منتظریم و خلق وی متوقف نمی شود.

 

 

مترجم و گردآورنده: د. مقدس زادگان
منبع: وب سایت رسمی رافائل ریکینی

 

©کپی برداری از این مطالب و قرار دادن آن در وب سایت­ ها و وبلاگ ­ها به صورت مقاله یا هر فرمت دیگر با ذکر منبع و نام گیتاران بلامانع است.