سانتوس اِرناندِس Santos Hernández

 

سانتوس ارناندِس Santos Hernández (1943-1873)

متولد مادرید در سال 1873 است. هنگامی که ده سال داشت کار آموزی ساخت زیور آلات را در یک فروشگاهِ ساخت لوازم مذهبی شروع کرد. پس از آن در کارگاه معتبر فرانسیسکو گُنزالِس Francisco Gonzales که در آن هنگام توسط پسر او اداره می شد کار ساخت گیتار را شروع کرد.

ظاهراً کارگاه خود را در سال 1898 راه اندازی کرد و در حدوداً در سال 1905 به جای انریکه گارسیا Enrique Garcia که به بارسلونا نقل مکان کرده بود، به عنوان سرکارگر کارگاه مانوئل رامیرس Manuel Ramirez توسط خود رامیرس استخدام شد.

سانتوس سازنده ای بود که اغلب درگیر ساخت و ساز گیتاری (روی الگوی این مدل گیتار کار می کرد) بود که مانوئل رامیرس در سال 1916 به آندره سگویا داده بود.

زمانی که مانوئل رامیرس در گذشت، سانتوس برای همسر رامیرس تا سال 1920 کار کرد و در سال 1921 در مادرید کارگاه خود را دوباره راه اندازی کرد. وی شروع به ساخت گیتارهای کلاسیک و فلامنکو کرد. در بیشتر اوقات سانتوس از پذیرفتن کارآموز امتناع می کرد.

گیتارهای او توسط نوازندگان برجسته گیتار کلاسیک و فلامنکو همچون Luis Sánchez Granada, Regino Sainz de la Maza, Quintin Esquembre, and such flamenco players as Ramon Montoya, Niño Ricardo, Sabicas, Esteban de Sanlúcar, Manolo de Huelva, Manolo de Badajoz و غیره … خریداری شد.

بعد از مرگ سانتوس در سال 1943 همسر او کارگاه را اداره کرد و مارسِلو باربِرو Marcelo Barbero را برای ساخت گیتار استخدام کرد.

 

مترجم و گردآورنده: م. مؤذن
ویراستار: ر. انبارداران
منبع: وب سایت رسمی زاوالتا

 

©کپی برداری از این مطالب و قرار دادن آن در وب سایت­ ها و وبلاگ ­ها به صورت مقاله یا هر فرمت دیگر  با ذکر منبع و نام گیتاران بلامانع است.