سبک فلامنکو

 

فلامنکو هنری ناب و ذاتاً اسپانیایی است. درمور ریشه لغوی فلامنکو بحث های بسیاری است، اما درمورد ریشه های این موسیقی می توان گفت گولیان خانه به دوشی بودند کگه طی قرون مختلف در سرتاسر دنیا پراکنده بودند و یک دسته از آنها پا به سرزمینی گذاشتند که خط تلاقی میان فرهنگ شرق و غرب بود. موسیقی، جزو لاینفکی از زندگی روزمره کولی ها بود. هر چند با فقر و سختی زندگی خود را سپری می کردند، اما شادی و غم های خود را با آوازهای سوزناک و رقص های منحر به فرد خود بروز می دادند و همین نغمه ها و رقص ها، ساختار موسیقی فلامنکوی امروزی را شکل دادند.

موسیقی فلامنکو نوعی موسیقی دستگاهی است که متعلق به منطقه آندلوس جنوب اسپانیا است. البته واضح است ک هیچ پدیده فرهنگی – هنری به شکل مطلق مربوط به نقطه خاصی نیست.

موسیقی فلامنکو و خود گیتار رگه هایی از اثر گذاری فرهنگ های یهودیف مسیحی، عرب و کولیان را در خود دارد.

فلامنکو دارای سه رکن اساسی است:

1-کانته (آواز) Cante
2- بایله (رقص) Baile
3- گیتارا (گیتار نوازی) Guitara

کانت یا آوزا مشخص کننده هارمونی خاص این موسیقی بوده و تو.س گیتار همرای می شده است که بعدها تکنواز گیترا فلامنکو به شکل امروزی آن بر پایه های بنا شده قبلی بسط داده شد. بسیاری زا نوازندگان برتر فلامنکو که روح و جوهره موسیقی فلامنکو در کانته نفهته است و یک نوازنده هیچ گاه  نبایداز ریشه ها دور شود.

بایله یا همان رقص مخصوص فلامنکو نمایانگر هیجانات ریتمیک این موسیقی و بسیاری از تکنیک های تکنوازی خاص گیتار در این سبک، به دلیل ایجاد امکان همراهی گیتار با این رقص ابداع شده است. از ویژگی های این موسیقی می توان به دستگاهی بودن آن، که در اصطلاح آن را توکه (Toque) می نامند، اشاره کرد و همچنین وجود الگوهای ریتمیک خاص و لاینفک آن به نام کمپاس Compas در دستگاه های مختلف هر چند با مرور زمان از نظر هارمونی و تکنیک های نوازندگی گیتار، تغییرات گسترده ای در این سبک ایجاد شده و به شاخه فلامنکو سنتی و فلامنکو مردن تقسیم شده است، اما خاصیت دستگاهی بودن خود را به نوعی اصلات این موسیقی است، حفظ نموده است.

تا قبل از قرن 19 میلادی فلامنکو محدود به آواز و صدای ریتمیک کف زدن ( پالماس Palama) بود و به تدریج از قرن 19 به بعد گیتار و رقص جایگاه خود را به عنوان عناصر اصلی این نوع موسیقی پیدا نمودند. همانطور که اشاره شد در ابتدا ساز گیتار تنها همراهی کننده در رقص ها و آوازها را دارار بوده و در چند دهه اخیر بود که هنر تکنوازی گیتار فلامنکو با حضور نوازندگانی چون ” پاکو دِ لوسیا” به طور جدی مطرح و تثبیت شد.

از پیشگامان و نوازندگی گیتار فلامنکو می توان به :

رامون مونتایا (Ramon Montaya)، نینوریکاردو (Nono Rcardo)، سابیکاس (Sabicas)، اشاره کرد و نوازندگان برجسته حلا حاضر به پاکو دِ لوسیا (Paco De Lucia)، ویسنته آمیگو (Visente Amigo)، اشاره کرد.

نویسنده: م. مؤذن
ویراستار: ر. انبارداران

©کپی برداری از این مطالب و قرار دادن آن در وب سایت­ ها و وبلاگ ­ها به صورت مقاله یا هر فرمت دیگر بدون ذکر نام گیتاران پیگرد قانونی دارد.