دکتر لیلی افشار نوازنده گیتار کلاسیک

 

لیلی افشار، گیتاریست آذری تبار، در تهران به دنیا آمد و از ده سالگی فراگیری گیتار را آغاز کرد. وی با درجه های لیسانس و فوق لیسانس موسیقی در رشته ی نوازندگی گیتار از کنسرواتوار موسیقی بُستن و نیوانگلند در سالهای ۱۹۸۱ و ۱۹۸۳ فارغ التحصیل شد و نخستین زنی در جهان است که موفق به اخذ درجه ی دکترای نوازندگی گیتار از دانشگاه ایالتی فلوریدا (۱۹۸۹) شده است. او همچنین مدتی در مرکز هنرهای تجسمی بَنف (Banff) در کانادا و فستیوال موسیقی اسپن (Aspen) در آمریکا تحصیل کرده و دیپلم شایستگی آکادمی موسیقی کیجیانا (Chigiana) در سیِ ینای ایتالیا سه بار به وی اعطا شده است. مدت پنج سال هم در فستیوال موسیقی اَسپِن به تدریس گیتار اشتغال داشته است.

در سال ۱۹۸۶، یکی از دوازده گیتار نواز بین المللی بود که برای اجرا در حضور گیتاریست معروف اسپانیایی آندرس سگوویا در کلاس های پیشرفت های او در دانشگاه کالیفورنیای جنوبی انتخاب شد. آن موقع بود که سگوویا پیش بینی کرد که: «او روزی نوازنده ی معروفی خواهد شد».

علاقه او به موسیقی معاصر منجر شد که از نخستین اجراکنندگان آثار جدید رضا والی، گری آیستر، جان شنایدر، گرارد دروژد، لوریس چوبانیان، آرن ملتاس، کامران اینجه، باربارا کولب، کارلو دومنیکونی، مرلین زیفرین، دیوید کچلی، ریکاردو مویانو، سالوادور بروتونس و ولادیسلاو اوسپنسکی از میان دیگران باشد. وی کنسرتهای متعددی در کشورهای آمریکا، انگلستان، ایرلند، کانادا، فرانسه، ایران، اردن، دانمارک، ایتالیا، آفریقا، نیوزیلند، استرالیا و آمریکای جنوبی برگزار کرده و در ویگمور هال (Wignore Hall) لندن، مرکز هنرهای اجرایی کندی (Kennedy Centre)، فستیوال موسیقی گرند تیتان (Grand Teton)، فستیوال موسیقی اسپن، مدرسه ی هنرهای تجسمی بنف، سالن کرتو در پاریس (Salle Cortot)، فستیوال موسیقی مانتون (Menton) در جنوب فرانسه و آکادمی آمریکایی در رم اجرا داشته است. واشینگتن پست اجرای لیلی افشار را «عالی و بی عیب و نقص» توصیف کرده است. او به عنوان بهترین گیتارنواز کلاسیک زن برنده ی جایزهی آرویل ایچ. گیبسن (Orville H.Gibson) شده است.
آثار صوتی لیلی افشار شامل هفت سیدی: ۲۴ کاپریچوی گویا اثر ماریو کاستل نوئووتدسکو، ساغر، مسخ، گذار در نوا، هزار و یک شب، تلخ و شیرین و باخ برای گیتار کلاسیک و شش کتاب با عنوان پنج ترانه ی محلی ایرانی (۱۳۸۶)، آموزش گیتار کلاسیک، دورهی ابتدایی تا متوسطه (جلد اول ۱۳۹۰)، دوره ی متوسطه تا پیشرفته (جلد دوم ۱۳۹۲)، باخ برای گیتار کلاسیک (۱۳۹۳)، یازده قطعهی ایرانی و آذری (۱۳۹۴) و موسیقی قرن بیستم و بیست و یکم (۱۳۹۵) توسط مؤسسه ی ماهور منتشر شده اند. آلبوم گذار در نوا معرف صدای اصیل موسیقی کلاسیک ایرانی است و ربع پرده ی این موسیقی نیز در آن شنیده می شود: این، از افزایشی مهم در رپرتوار معاصر گیتار کلاسیک خبر می دهد. وی در سی دی هزار و یک شب، در قطعه ی «کرد»، از همین رویکرد ربع پرده ای نیز بهره برده است. مقاله های لیلی افشار درباره ی کاستل نوئووستدسکو و فرانسیسکو گویا به چند زبان در نشریات Gitarre & Laute ، Guitar Review و Il Fronino چاپ و منتشر شده اند. دیگر آثار منتشر شده ی وی عبارت اند از: دی وی دی های آموزش گیتار «,Classical Guitar Vol 2&1  Secrets » توسط  Guitarcontro.com  و با کتابی با عنوان «Essential Bach» توسط انتشارات مل بی (Mel Bay).

لیلی افشار در حال حاضر رئیس برنامه ی گیتار در دانشگاه ممفیس (University of Memphis) است و در آنجا جایزه ی استاد برجسته ی دانشگاه (Eminent Faculty Award) در سال ۲۰۰۰ و (Alumni Association Teaching Award) در ۲۰۰۸ به وی تعلق گرفته و به عنوان «سفیر هنری» آژانس اطلاعاتی ایالات متحد در آفریقا در سال ۲۰۰۵ انتخاب شده است.

جوایز و افتخارات

  • برنده جایزه سالانه نوازنده برتر گیتار در دوره‌های دهم، یازدهم و دوازدهم
  • برنده جایزه الیور اچ گیبسون در سال ۲۰۰۰ برای بهترین نوازنده زن گیتار کلاسیک
  • برنده جایزه ممفیس چاپتر از طرف اکادمی ملی هنر و دانش امریکا
  • برنده جایزه سال ۲۰۰۰دانشکده امنیت و سرپرست فعالیت‌های موسیقی در بخش گیتار در دانشگاه ممفیس
  • برنده جایزه هنر تنسی در رشته موسیقی
  • برنده جایزه ملی هنر
  • برنده جایزه اول انجمن گیتار امریکا
  • برنده جایزه بزرگ جشنواره موسیقی اسپن
  • برنده جایزه اول انجمن ملی مدرسین موسیقی
  • برنده جایزه اول انجمن ملی مدرسین سازه های زهی
  • عضویت در بین دوازده گیتاریست برجسته جهان برای نوازندگی در گروه استاد اندرس سگویا در دانشکده کالیفرنیای شمالی

 

گردآورنده: د. مقدس زادگان
منابع:
وب سایت رسمی دکتر لیلی افشار
وب سایت رسمی چهره بلاگ

 

©کپی برداری از این مطالب و قرار دادن آن در وب سایت­ ها و وبلاگ­ ها به صورت مقاله یا هر فرمت دیگر بدون ذکر نام گیتاران پیگرد قانونی دارد.