نرم افزار MuseScore

 

 

نرم افزار محبوب میوز اسکور، یک نرم افزار رایگان نت نوسیسی بر پایه ویندوز، لینوکس، اندروید، آی پاد و آیفون می باشد که در چند سال اخیر مورد استقبال اهالی موسیقی قرار گرفته است. این نرم افزار با قابلیت های فراوان و بدون محدودیت، تجربه جدیدی از نت نویسی رایانه ای را در مقابل غول افزارهایی نظیر Sibelius و Finale غیر رایگان، به ارمغان آورده است. این نرم افزار همانند نرم افزارهای Sibelius و Finale است با این تفاوت که Opensource است. در صورت مهارت در کدنویسی می توانید تغییراتی ایجاد کنید و حتی در توسعه نرم افزار نیز می توانید همکاری داشته باشید. 

 

تاریخچه ای کوتاه از MuseScore

در ابتدا همانند خیلی از نرم افزار های دیگرف اینپروژه ساده برنامه نویسی توسط موزیسینی جوان به نام Werner Schweer بود که در سال 2002 به عنوان یکfork برای نرم افزار  MusE نوشته شد. پس از مدتی برنامه نویسان تصمیم به جدایی از MusE گرفتند و آن را تبدیل به یک نرم افزار مستقل کردند. اما این پایان کار نبود. در سال 2008، پایگاه Musescore.org با قابلیت جالبی تأسیس شد. بنابر این قابلیت، کاربران می توانستند اسکورهای خود را بنویسند و آن ها را در سایت آپلود کنند تا سایر موزیسن ها در سراسر دنیا، از آن با انواع مختلف فرمت ها نظیر PDF,MIDI,MP3,MusicXmlو … استفاده نمایند. به این ترتبی اولین جامعه کابربردی نت نویسی در دنیا با استقبالگسترده ایجاد شد.
در انتهای همان سال این سایت با عدد شگفت انگیز 15،000 دانلود بر ماه مواجه شد.
در ماه آگوست سال 2009 نسخه ۰٫۹٫۵ این نرم افزار برای کاربردهای ساده منتشر شد و در ماه اکتبر 2009 با دانلود بیش از 1000 بار در روز رکورد خود را شکست. سرانجام نسخه پایدار میوزاسکور در فوریه 2011 ارائه شد.

 

قابلیت جدید2،0،2 MuseScore:

  • رفع بالغ بر صدها باگ
  • اضافه شدن توانایی اجرای گلیساندو، تریل با قابلیت فعال و غیر فعال کردن این قابلیت ها به درخواست کاربر
  • افزودن Template های جدید ارکسترال، کوارتت و …
  • امکان فارسی سازی محیط نرم افزار که توسط نویسنده این مطلب به نرم افزار اضافه شده است.پ
  • پشتیبانی از علامت های موسیقی ایرانی (سری و کرن)
  • افزایش امکانان در پالت های کسر میزان، سرکلیدها و …
  • امکان جستجو در نمادها
  • شورت کات برای زوم 100 درصد
  • ارتقا توانایی اجرای ترمولو
  • ارتقا توانایی و کیفیت صدا ساندفونت ها

قابلیت استفاده از Soundfontها:

یکی از قابلیت های جالب میوز اسکور، امکان استفاده آن از مجموعه سمپل های Soundfont است که به کاربر اجازه می دهد تا بسته به سلیقه خود از یکی از هزاران مجموعه رایگان از Soundfontرا انتخاب و استفاده نماید.

 

دانلود نرم افزار
جهت دانلود نرم افزار می توانید به وب سایت رسمی میوزاسکور

 

 

گردآورنده: د.مقدس زادگان
منبع: وب سایت رسمی ارکسترال
وب لاگ رسمی امیر صمیمی

 

©کپی برداری از این مطالب و قرار دادن آن در وب سایت­ ها و وبلاگ ­ها به صورت مقاله یا هر فرمت دیگر  با ذکر منبع و نام گیتاران بلامانع است.