نگهداری از گیتار

نگهداری اولیه

  • زمانی که گیتار مورد استفاده قرار نمی گیرد، در کیس ( ترجیحاٌ هارد کیس ) نگهداری کنید.
  • بهتر است هر از چند گاهی گیتار را برای تنفس چوب از کیس بیرون بیاورید. اصطلاحاً آن را هم هوا کنید.
  • از قرار دادن گیتار در جاهایی که بیش از حد گرم، سرد یا مرطوب باشند خوداری کنید. از قرار دادن گیتار جلوی سیستم های سرمایشی و گرمایشی خوداری کنید.
  • از پارچه هایی که جنسی لطیف دارند برای پاک کردن گیتار استفاده کنید ( پارچه هایی که برای پاک کردن ال سی دی ها هستند نیز بسیار عالی هستند)، می‌توانید پارچه را مقداری نم دار کرده و بعد استفاده کنید و بعد از آن پارچه خشک استفاده کنید.
  • برای گیتارهایی که مطمئن هستید دسته آن از جنس چوب آبنوس یا چوبی با کیفیت مناسب می‌باشد، می‌توانید از روغن لیمو برای تمیز کردن دسته گیتار استفاده کنید؛ به این نکته توجه داشته باشید که برای این کار مقدار کمی روغن لیمو را روی پنبه بزنید و بعد روی دسته گیتار بمالید و بعد از چند دقیقه با پنبه خشک ان را پاک کنید. سپس بعد از اینکه کاملاً خشک شد سیم ها را ببندید. دقت کنید که این کار را زیاد نباید انجام دهید؛ می‌توانید هر گاه که خواستید سیم های گیتار خود را تعویض کنید قبل از بستن دوباره سیم های جدید این کار را انجام دهید.

حفظ رطوبت گیتار

  • زمانی که ساز خود را از اسپانیا خریداری کردید (یا کشوری که میزان درصد رطوبتش نسبت به شهر یا کشور شما متفاوت است و در کل رطوبتش نسبتاً بالاتر از مکانی که شما هستید) در 3 تا 6 ماه اول حتما از دستگاه بخور (ترجیحاً بخور سرد به دلیل اینکه بخور گرم ایجاد باکتری می‌کند) در مکانی که گیتار را نگه می‌دارید استفاده کنید ، این کار باعث می‌شود که رطوبت جایی که گیتار در آن قرار دارد حفظ شود تا کم کم با محیط وفق پیدا کند. این کار باعث می‌شود که چوب های گیتار ترک نخورند، یا حداقل جلوی ترک های بزرگ را می‌گیرد.
  • خرید یک رطوبت سنج دقیق می‌تواند به شما کمک کند. برخی کیس ها رطوبت سنج دارند اما زیاد به آن ها اطمینان نکنید و رطوبت سنج های دیجیتالی دقیق استفاده کنید.

ترک‌های گیتار

  • با توجه به مطلبی که در بخش زیروتن گفته شد، به این نکته توجه کنید که فقط قسمت هایی در گیتار هستند که وجود ترک در آنجا تأثیری در صدای گیتار خواهد داشت، قسمت هایی که کوک گیتار یا رزونانس گیتار در آنجاها فن بندی شده است. ترک های کنار دسته، ترک های صفحه پشت و کناری قسمت هایی هستند که تأثیر چندانی بر روی صدای گیتار نمی‌گذارند، البته که میزان و سطح ترک ها می‌تواند تأثیرگذار باشد.
  • یکی دیگر از راه های حفظ رطوبت ساز، استفاده از دستگاه هامیدی‌فایر است. این وسیله که روش استفاده از آن بسیار ساده است، می‌تواند رطوبت داخل گیتار را حفظ کند و از ترک خوردن گیتار جلوگیری کند. انواع مختلفی از آن وجود دارد که در معمولاً روش استفاده از آن ها روی جلد نوشته شده است .

 

نویسنده: م.مؤذن
ویراستار: ر.انبارداران

 

©کپی برداری از این مطالب و قرار دادن آن در وب سایت­ ها و وبلاگ ­ها به صورت مقاله یا هر فرمت دیگر بدون ذکر نام گیتاران پیگرد قانونی دارد.