پاکو پنیا Paco Peña

در کارهای وی اصالت و نوآوری فلامنکو وجود دارد. به عنوان گیتاریست، آهنگساز، تهیه کننده و هنرمند و مربی هنر، درک الگوی راستین فرم هنر اسپانیایی را تغییر شکل داده است. وی در شهر کوردوبای آندلوسیا متولد شد، شروع یادیگیری گیتار در سن 6 سالگی با برادرش آغاز شد.اولین ظاهر حرفه ای وی در سن 12 سالگی وجود پیدا کرد. در اوخر دهه 1960 او اسپانیا را به قصد لندن ترک نمود، جایی که رسیتال موسیقی فلامنکو  ذوق و تخیل عموم را تسخیر کرده بود.

محل اجراهای تکنوازی وی شامل کلوب خصوصی جاز  Ronnie Scott’  و  سالن تاریخی  Royal Albert  در لندن، سالن New York’s Carnegie و Concertgebouw در آمستردام است.پاکو بر روی صحنه با همکاران گیتاریست، خوانندگان، گروه نوازندگان پل ارتباطی با انواع گوناگون ژانرهای کلاسیک، جز، بلوز، کانتری و آمریکای لاتین را به اشتراک گذاشته است.

نیویورک تایمز در سال 1995  اعلام نمود، آقای پاکو پنیا هنرشناس چیره دست و خوش ذوقی است که به صورت خیره کننده روی بعد ماورایی (فراتر از انسان زمینی) مخاطبان خود، بر روی فرت های گیتار مهارتش را نشان می دهد.

پاکو با  قدرت و تند نواختن  و با سایه ی حس رنگی، به صورتی که شنوندگان نمی توانند آنچه را که شنیده اند را در گیتاریستی به این خبرگی در نواختن را ذهن داشته باشند.

جای تعجب نیست که خوانندگان مجله گیتار آمریکایی پاکو را به عنوان بهترین نوازنده گیتار فلامنکو برای 5 سال متوالی ارزیابی کرده اند.

در سال 1981 در کوردوبا  “مرکز فلامنکوی پاکو دپنیا” تأسیس شد. بعد ها به عنوان مدیر هنری فستیوال  گیتار بین المللی کوردبا شد.

برنامه هایی در دست انجام برای شروع آموزش جدید در محل زندگی پاکو، فاصله زمانی کارش به عنوان استاد گیتار فلامنکو در دنیا، یک وظیفه دائمی در 1985 در هنرستان هنرهای زیبای روتردام در هلند را دارد.

از سال 1970 پاکو به صورت مرتب اجراهایی با کمپانی رقصنده ها، گیتاریست ها و خوانندگان در یک سری از مراسم نمایش های پیشگامانه داشته است.

کمپانی رقص فلامنکو پاکوپنیا، فلامنکو را گرفته است در حوزه تأتر-موسیقی، با نظم فصل ها در لندن (Royal Festival Hall, Sadler’s Wells Theatre and Barbican) و در فستیوال های  Edinburgh, Adelaide, Amsterdam, Athens, Israel, Istanbul, Singapore and Hong Kong. ظاهر شد.

در سال 1999 پاکو اثری جاه طلبانه به نام Musa Gitana را بوجود آورد که اساس این قطعه بر روی زندگی و کار هنرمند نقاشی به نام Julio Romero de Torres از کوردوبا بود.

در سال 1991 اثر برجسته وی به نام Misa Flamenca بود، درسال 1991 در کنار کمپانی اش کُر کلاسیک را جمع کرد. نخستین بار این اثر در سالن فستیوال رویال لندن با گروه کر آکادمی St Martin-in-the-Fields

این اثر در هلند، استرالیا، نیوزلند، آلمان، بلژیک، ایالات متحده و لهستان نیز اجرا شد.

در سال 2002 همکاری جدیدی با کارگردان تأتر Jude Kelly داست که در آن به طور خاص Voces y Ecos را نمایش داد که مخاطبان را به نوعی سفر مابین  تاریخ فلامنکو و نشانه هایی از لحظات پیشرفت آن را نشان می داد که به عنوان بهترین نمایش فلامنکو در سال اعلام شد.

از دیگر آثار جسورانه وی A Compás، با همکاری Jude Kelly بود که هدف آن به طور واضح انتقال ذات طبیعی فلامنکو به مخاطبان بود.

از کارهای رقص اخیر پاکو Quimeras با کارگردانی Jude Kelly در فسیتوال بین المللی Edinburgh  برای هنر در سال 2010 بود که به توضیح رویای زندگی بهتر پرداخته بود که درمورد گروهی از آفریقایی های بود که برای کار به اسپانیا آمده بودند.

 

 

مترجم و گردآورنده: د. مقدس زادگان
منبع: وب سایت رسمی پاکو پِنیا

 

©کپی برداری از این مطالب و قرار دادن آن در وب سایت­ ها و وبلاگ ­ها به صورت مقاله یا هر فرمت دیگر با ذکر منبع و نام گیتاران بلامانع است.