پیوند موسیقی باروک و موسیقی اصیل ایرانی با کریستف رضاعی

 

آیدین الفت مهندس و طراح صدا درباره تازه ترین فعالیت های انجام گرفته درمجموعه “شهر صدای پارسیان” گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته مجموعه مذکور در پروژه گفتمان”آهنگساز، کریستوف رضایی مشارکت کرده است.

وی افزود: کریستف رضاعی پروژه گفتمان را با هدف گفتمان بین فرهنگ ایرانی و اروپایی آغاز کرده و این پروژه به نوعی پل ارتباطی بین موسیقی قرن 16 تا 18 است. همچنین در این پروژه، موسیقی اروپایی آن زمان که به باروک شهرت دارد همراه با موسیقی سنتی ایرانی پیوند خورده و در بناهای تاریخی همان دوران که در ایران مترادف دوران صفویه می شود اجرا شده است.

الفت درباره سازهای استفاده شده در این پروژه توضیح داد: در این پروژه که مدیریت و اجرای آن بر عهده کریستوف رضاعی و صدابرداری آن برعهده رضا عسگر زاده است، استفاده از سازهای دوران باروک به اسم ویولا دا گامبا مدنظر بود که بر اساس آن دو نفر از نوازندگان اروپایی به نام های لیام فنلی و مارتن باور به این پروژه دعوت شده اند. از سوی دیگر نوازندگی ساز نی به عنوان اصیل ترین ساز ایرانی نیز بر عهده پاشا هنجنی است که در این پروژه همراه ما بود.

این طراح صدا با اشاره به جزییات دیگر گفتمان بیان کرد:

گفتمان در اصفهان کلید خورده و از دو فضای حمان رهنان اصفهان و چهلستون اصفهان برای اجرای این پروژه استفاده شده است. هدف از اجرای این پروژه در این بناها علاوه بر نوستالژی زمانی دوران صفویه استفاده از آمبیانس صوتی بوده است.البته ذکر این نکته لازم است که سابقه برپایی برنامه های بزم در چهلستون بسیار زیاد بوده و تا دوران قاجار نیز ادامه داشته است. حمام رهنان نیز مکانی برای بعضی مراسم های پیش از عروسی مانند حنابندان و حمام دامادی بوده است.

وی با بیان اینکه با اجرای این پروژه پس از یکصد سال دوباره صدای ساز در این مکان ها طنین انداز شده است از انگیزه های حضور گروه “شهر صدای پارسیان” در پروژه گفتمان تصریح کرد: از آنجا که مجموعه “شهر صدای پارسیان” همواره به دنبال پروژه های نورآورانه بوده و این پروژه علاوه بر بدیع بودن پیوند محمی بین موسیقی اروپا و معماری ایرانی ایجاد خواهد کرد، این مجموعه در این پروژه به دو صورت تیم فنی و ارائه تجهیزات لازم مشارکت داشته است.

در اوایل سال آینده محصول این پروژه در اختیار عموم قرار می گیرد.

 

 

گردآورنده: ر. مقدم
منبع: وب سایت رسمی آینه پایگاه خبری فرهنگ و هنر

 

©کپی برداری از این مطالب و قرار دادن آن در وب سایت­ ها و وبلاگ ­ها به صورت مقاله یا هر فرمت دیگر با ذکر منبع و نام گیتاران بلامانع است.