گیتارهای رزوناتورResonator guitars

 

گیتار رزوناتور، گیتار آکوستیک با ساختاری خاص است که اجازه می دهد صدا با کمک یک یا چند مخروط فلزی تقویت شود و صدای بلند و به شدت قوی ایی را تولید کند. این گیتارها قبل از آمپلی فایرها ساخته شده بودند و از طریق صدای بلندی که در ابزارهای سنتی مثل شیپور و یا گروه ها و یا ارکسترهای رقص درام بود برای اجرا کمک می گرفتند تا بتوانند صدای تقویت شونده را ایجاد کنند.

ایده اصلی رزوناتور از اسخت صدای بسیار بلندی که از طریق اسپیکرهایی به شکل مخروط فلزی در بدنه گیتار در نظر گرفته شده است.رزوناتورها توسط ارتعاش سیم های گیتار از طریق پل (خرک پایین) به یک یا چند مخروط فلزی متخلل که به جای صفحه صدای گیتار است نیز تولید صدا می کند.

از دیدگاه آکوستیک ها، گیتار رزوناتور نسبت به گیتار آکوستیک معمولی مؤثرتر هستند. اگرچه ادعای اصلی صدای منحصر به فرد آنها به طور خاص به بلوز (blues) و موسیقی ویژه ایالت متحده (bluegrass) برمی گردد. امروزه آنها در هر نوع موسیقی استفاده می شود.

دو دسته گیتار رزوناتور عبارتند از:

  • گیتار به صورت منحنی (دایره وار) که به صورت معمول مثل گیتارهای آکوستیک یا الکتریک نواخته می شود ولیکن می توان مثل گیتار فولادی بر روی پاهایتان بگذارید و با اسلاید (وسیله کوچکی که روری سیم های گیتار کشیده می شود تا سیم های گیتار به ارتعاش درآیند) روی آن بکشید.
  • گیتار به شکل گردن مربعی که می توان مانند گیتار فولادی بر روی پاهایتان بگذارید و با اسلاید  روی سیم های آن بکشید.

سه طرح پایه ایی به نام های  Single cone، Tri-cone و Dobro برای این نوع گیتار وجود دارد.

دوبرو رزونانتور در اواخر دهه 20 میلادی که گیتار به عنوان یکی از سازهای اصلی موسیقی بلوز مطرح شده بود، طیف جدیدی از درخواست ها از سازندگان گیتار در آمریکاف مبنی بر ساخت نوعی از گیتار که صدای بلندتر و پرطنین تری داشته باشد و برای ضبط در استدیوهای ابتدایی آن زمان مناسب باشد، آغاز شد. برای اولین بار در سال 1920 گیتارهایی با بدنه آلومینیوم، با طراحی خاص سوراخ های صداف ساخته و عرضه گردید گه مورد توجه نوازندگان بلوز قرار گرفت. این گیتارها به دوبرو موسوم هستند و صدایی به اصطلاح تودماغی دارند. این ساز معمولاً با اسلاید (یک لوله فلزی یا شیشه ای که در یکی از انگشتان دست چپ نوازنده قرار می گیرد و نوازنده آن را روی سیم می لغزاند) نواخته می شود. این نوع گیتار نتها در برخی قطعات بلوز (به خصوص سبک دلتا بلز) و بلوگرس به کار می رود و در ایران بسیار بسیار به ندرت یافت می شوند.

 

متریال، طراحی و روش های ساخت در گیتار رزوناتور:

گیتارهای رزوناتور می توانند از هر دو نوع چوب و فلز ساخته شوند. نوع مواد استفاده شونده در ویژگی های صدای گیتار تولید شده نیز بسیار مؤثر است. اکثر هنرمندان گیتار با بدنه فلزی را به علت تولید صدای بهتر و مسرت بخش تر نیز ترجیح می دهند. گردنه این نوع گیتارها مشابه گیتارهای آکوستیک ساخته می شود.

میله فولادی که در گردنه گیتارهای رزوناتور مدرن استفاده می شود، می تواند اکشن گیتار را بسته به اجرای هر نوازنده تنظیم کرد.

 

مترجم و گردآورنده: د. مقدس زادگان
منابع:
وب سایت رسمی straughan
وب سایت رسمی deanguitar
وب سایت رسمی آموزشگاه موسیقی پیکولو

 

©کپی برداری از این مطالب و قرار دادن آن در وب سایت­ ها و وبلاگ­ ها به صورت مقاله یا هر فرمت دیگر با ذکر منبع و  نام گیتاران بلامانع است.