فرانسیسکو(پاکو) سانتیاگو مارین  Francisco (Paco) Santiago Marin

 

فرانسیسکو(پاکو) سانتیاگو مارین  Francisco (Paco) Santiago Marin متولد گرانادا در سال 1946 است.

در سال 1964 کارآموزی خود را به عنوان سازنده گیتار با عمویش آنتونیو مارین مونتِرو Antonio Marin  Montero  (ر.ج بیوگرافی 7) شروع کرد. زیرا او دریافت، که اگر کسی بخواهد یک سازنده بزرگ (تراز اول) شود، بهترین راه آموختن، نزد اساتید بزرگ است. آنتونیو مارین یا آموزش می‌داد یا تاثیر گذارتر از سایرین سازندگان گیتار در گرانادا بود.

پاکو قبل از اینکه کارگاه خود را در سال 1973 باز کند. نزدیک به ده سال در کارگاه عموی خو به یادگیری هنر ساخت و ساز گیتارِ دست ساز پرداخت.

برای پاکو اساس مکتب گرانادا، گیتار‌های آنتونیو دِ تورس  Antonio de Torres هستند. با این وجود او هرگز تحقیق و توسعه ساخت و ساز را متوقف نکرد. به هر حال او طرفدار و حامی مواد مدرن و تکنیک‌های جدید نیست. اگر چه به این مورد توجه دارد که آنها شاید به گیتار قدرت و توانایی بیشتری بدهند، تا به ارزش کیفیت بالای صدا دسترسی پیدا کنند.

او برای ساخت و طرحها و سبک‌های سنتی کاملا از دست استفاده می‌کند، و به طور معمول بیشتر گیتار‌های کلاسیک می‌سازد تا گیتار‌های فلامنکو.

کوچکترین پسرش لویس سانتیاگو اِرناندِس  Luis Santiago Hernandez (متولد 1969) در حالیکه نوجوان بود با پدرش شروع بع کار کرد، و اولین گیتارش را در سال 1990 ساخت.

در سال 1997 دومین مسابقات بین المللی گیتار International Guitar Competition  در اسپانیا به افتخار پاکو مارین برگزار شد. مقام و جایگاه او در میان سازندگان بین المللی دنیا به مانند لویس.اف Luis F است.

گیتار‌های او توسط نوازندگان بزرگی مانند: مانوئل کانو Manuel Cano، کامِلو مارتینِس  Camelo Martinez، دیوید رُز David Rose ، کنراد ریگانین Konrad Ragossnig و الیوت فیسک  Eliot fisk خریداری شده است.

 

مترجم و گردآورنده: م.مؤذن
ویراستار: ر.انبارداران
منبع: وب سایت رسمی زاوالتا

 

©کپی برداری از این مطالب و قرار دادن آن در وب سایت­ ها و وبلاگ ­ها به صورت مقاله یا هر فرمت دیگر  با ذکر منبع و نام گیتاران بلامانع است.